Wewnętrzny Systemie Zapewniania Jakości Kształcenia (WSZJK)
w Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu
Polityka jakości kształcenia
Zapewnienie najwyższej jakości kształcenia oraz dbałość o dochowanie standardów jakościowych wszystkich obszarów działalności, jest priorytetem Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu. Obowiązujący w Uczelni Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia wynika z przyjętych regulacji ogólnouczelnianych, a przede wszystkim polityki jakości, misji i strategii, statucie Uczelni i wynikających z niego uchwał Senatu i zarządzeń Rektora.
Polityka jakości kształcenia w Uczelni urzeczywistnia Misję, Wizję i Strategię oraz uczelniany Regulamin studiów, określa rozumienie jakości kształcenia i warunki zapewniania procesu ciągłego jej doskonalenia. Zapewnienie jakości kształcenia prowadzi do rozwoju kultury jakości przenikającej wszystkie podmioty struktury Uczelni.
Misją Uczelni jest służba społeczeństwu i gospodarce poprzez zapewnienie możliwości kształcenia wyższego oraz kontynuacji nauki przez całe życie zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności oraz europejskimi standardami jakości nauczania w obszarach nauk społecznych, inżynierii o profilu praktycznym.
Wizja Uczelni umacnia wiodącą pozycję edukacyjną w kształceniu praktycznym studentów zaangażowanych we własny rozwój intelektualny i w procesie uczenia się przez całe życie oraz utrzymywać relacje z partnerami otoczenia społeczno-gospodarczego w celu włączenia ich potencjału intelektualnego w procesie jakości kształcenia w ramach transferu wiedzy.
Celem nadrzędnym Uczelni jest uczestnictwo w procesie budowania gospodarki opartej na wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych charakteryzujących się wysoką innowacyjnością i służącą podniesieniu jakości kapitału ludzkiego w globalnej gospodarce.
W procesie budowy programu kształcenia i ich doskonalenia, Uczelnia uwzględnia: związki programu studiów z misją i strategią rozwoju.
Jakość kształcenia jest postrzegana jako pełne i ciągłe zaspokajanie potrzeb studentów oraz pracodawców na konkurencyjnym rynku. Jest źródłem budowy pozycji (prestiżu) Uczelni i jej absolwentów w ocenie pracodawców, w środowisku uczelni wyższych regionu oraz społeczności lokalnej i dotyczy efektów uczenia się, indywidualnego rozwoju studentów
i absolwentów oraz spełniania standardów kształcenia.
W Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu za zapewnienie i doskonalenie jakości kształcenia odpowiadają podmioty jednoosobowe i kolegialne.
Jednoosobowymi podmiotami zapewniania jakości kształcenia są:
- Rektor Uczelni,
- Prorektor ds. naukowo-dydaktycznych,
- Pełnomocnik Rektora ds. zapewniania jakości kształcenia,
- Dziekan Wydziału Edukacji, Biznesu i Inżynierii,
- Dyrektor organizacyjny,
- Dyrektor Biblioteki i Wydawnictwa.
Do kolegialnych podmiotów, które zapewniają doskonalenie i wysoką jakość kształcenia należą:
- Senat,
- Wydziałowy Zespół Zapewniania Jakości Kształcenia.
Sposoby sprawowania nadzoru merytorycznego, organizacyjnego i administracyjnego nad jakością kształcenia, zostały ujęte w Wewnętrznym Systemie Zapewniania Jakości Kształcenia (WSZJK) oraz w Regulaminie Organizacyjnym Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, w zakresach obowiązków określonych osób. Nadzór nad poprawnym funkcjonowaniem WSZJK sprawują Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia (prorektor ds. naukowo-dydaktycznych) oraz Dziekan Wydziału Edukacji, Biznesu i Inżynierii. Organizacyjnie i merytorycznie za realizację programów studiów odpowiada Dziekan Wydziału Edukacji, Biznesu i Inżynierii – dr Agnieszka Tabor-Smardzewska. Zgodnie z §6 Regulaminu Organizacyjnego WSZiP, Dziekan kieruje Wydziałem i do jej obowiązków należy m.in. sprawowanie nadzoru nad działalnością całego Wydziału, wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach dotyczących studentów oraz ustalanie szczegółowych harmonogramów zajęć dydaktycznych.
W strukturze osób i jednostek odpowiedzialnych za nadzór r merytoryczny nad ocenianym kierunkiem należy wyróżnić Prorektora ds. naukowo-dydaktycznych, do którego zadań w opisywanym zakresie należy w szczególności: nadzór nad organizacją i przebiegiem procesu dydaktycznego; koordynowanie i nadzorowanie spraw związanych z Regulaminem studiów; nadzór i kontrola dokumentacji procesu dydaktycznego; planowanie organizacji roku akademickiego; nadzór nad przygotowaniem planów obciążeń dydaktycznych i sprawozdań z ich wykonania oraz nad programami studiów. Szczegółowy zakres obowiązków Prorektora ds. naukowo-dydaktycznych reguluje §4 Regulaminu Organizacyjnego WSZiP.
Nad poziomem jakości kształcenia czuwa Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia oraz powołany przez Rektora Wydziałowy Zespół ds. Jakości Kształcenia którego skład na każdy rok akademicki określa Rektor w stosownym zarządzeniu (obowiązuje aktualnie zarządzenie nr 15 z dnia 29 września 2022). Do zadań tego Zespołu należy:
- współuczestnictwo w tworzeniu i doskonaleniu WSZJK,
- opiniowanie nowo tworzonych programów studiów oraz zmian w tych programach,
- analiza i ocena obsady kadrowej na określonym kierunku,
- bieżąca i okresowa kontrola systemu jakości kształcenia,
- przedkładanie wniosków formułowanych na podstawie opinii pracodawców oraz studentów kończących studia,
- ocena programów studiów pod kątem stosowanych metod weryfikacji efektów uczenia się oraz całkowitego nakładu pracy studenta (ECTS),
- analiza i ocena odbywania przez studentów praktyk zawodowych,
- analiza i ocena procesu dyplomowania,
- przedstawianie rozwiązań i zaleceń służących poprawie jakości kształcenia.
Pracami Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia kieruje Dziekan, a w jego skład wchodzą: wytypowana kadra dydaktyczna, kierownik dziekanatu, przedstawiciele studentów oraz doraźnie wyznaczone osoby przez Dziekana.
W Wewnętrznym Systemie Zapewniania Jakości Kształcenia ujęto: podstawy prawne cele i zakres działania systemu; politykę zapewniania jakości kształcenia; dbałość o jakość kadry dydaktycznej; realizację i bieżące monitorowanie oraz ocenę procesu kształcenia; okresowe przeglądy programów oraz ich realizacji i efektów uczenia się; zasady i procedury oceniania studentów; wsparcie studentów w sferze informacyjnej, dydaktycznej i środowiska materialnego; określenie odpowiedzialności za zapewnianie jakości kształcenia.
DOKUMENTY:
- Uchwała Nr 27/2024 Senatu WSZiP z/s w Wałbrzychu z dnia 25.04.2024 w sprawie zmiany Uchwały Nr 52/2023 Senatu Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu z dnia 28 września 2023 roku w sprawie przyjęcia Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu
- załącznik – Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia
- Uchwała Nr 52/2023 Senatu WSZiP z/s w Wałbrzychu z dnia 28.09.2023 w sprawie przyjęcia Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z/s w Wałbrzychu
- załącznik – Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia
Historia zmian:
2022-12-10 14:22:05 : Michał Piłacki, linkowanie do "Regulaminu Organizacyjnego WSZIP"
2022-12-10 14:09:28 : Michał Piłacki, edycja tekstu - zmiana układu
2022-12-10 13:59:28 : Michał Piłacki, Wprowadzenie tekstu
2022-12-10 12:05:49 : Dominika Twardowska, Wprowadzono Uchwałę Nr 43/2022 Senatu WSZiP z/s w Wałbrzychu z dnia 29.09.2022 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr 53/2019 Senatu Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu z dnia 30 sierpnia 2019 roku w sprawie przyjęcia Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu + załącznik WSZJK
Ostatnia zmiana: Dominika Twardowska (12 czerwca 2024)